دانلود گزارش تخصصی چگونگی بر طرف نمودن مشکل ناسازگاری دانش آموزان
فرمت فایل: word قابل ویرایش
تعداد صفحات: 30
شرحی از فایل:
سازگاری دانش آموزان و به دنبال آن،ناسازگاری آنها،بدون توجه به فرد،محیط اجتماعی،خانوادگی و مدرسه،معنی دقیقی نخواهد داشت.هرگونه توضیحی از ناسازگاری دانشآموزان در مدرسه،بدون در نظر گرفتن کلیّت تعامل این عوامل،یک توضیح ناقص خواهد بود.
سازگاری کودک در مدرسه را میتوان به صورت زیر تعریف کرد:مجموعه واکنشهایی که توسط آن،یک دانشآموز ساختار رفتار خود را برای پاسخی موزون به شرایط محیط جدید(مدرسه)و به فعالیّتهایی که آن محیط از دانشآموزا خواهد خواست، تغییر دهد.بنابراین هر عامل یا عواملی که این پاسخگویی را در این محیط جدید دچار مشکل کند،زمینهای برای ناسازگاری او در این محیط فراهم خواهد ساخت.بدین ترتیب ضوابط سازگاری مدرسهای دانشآموزباید در این محیط جدید و فعّالیتهای مطرح در آن جستجو گردد.دانشآموزی که بتواند به این ضوابط(اجرای برنامهای مشخص قبول قواعد انظباتی خاص،رعایت قاعده بندی مطرح در روابط انسانی درون مدرسهای...)پاسخ مثبت دهد."طبیعی"و"سازگار"قلمداد خواهد شد.
سازگاري كودك در مدرسه عبارتست از مجموعة واكنشهايي كه توسط آن، يك دانشآموز ساختار رفتار خود را براي پاسخي موزون به شرايط مدرسه و به فعاليتهايي كه آن محيط از دانشآموز خواهد خواست، تغيير دهد، بنابراين هر عامل يا عواملي كه اين پاسخگويي را در اين محيط جديد دچار مشكل كند، زمينهاي براي ناسازگاري او فراهم خواهدكرد. بر اين اساس ناسازگاري دانشآموز ميتواند مربوط به موقعيت خانوادگي، ويژگيهاي شخصيتي، محيط مدرسه و محيط اجتماعي باشد.برخي از والدين و هم چنين مربيان، رفتار ناسازگار كودكان را به غلط تعبير و تفسير ميكنند. آنان به شرايط و موقعيتهايي كه باعث آن رفتار شده و همچنين به نتايجي كه كودكان از بروز رفتار ناسازگار بدست ميآورند، توجهي ندارند. مشكلات رفتاري كودكان در شرايط خاصي بروز ميكند و نتايجي براي آنان دارد.
در مورد رفتار ناسازگارانة كودكان بايد توجه داشته باشيم كه:
اولاً، رفتار ناسازگار ياد گرفته شده است. البته اختلالاتي كه جنبة ارثي دارند را بايد استثنا كرد.
ثانياً، رفتارهاي ناسازگار مختلفي كه از كودك سر ميزند مانند مخالفت، كنارهگيري و عقبماندگي تحصيلي بصورت مجزاي از يكديگر فرا گرفته شدهاند و ارتباط تنگاتنگي با يكديگر ندارند.
ثالثاً، مشكلات رفتاري در موقعيتهاي خاصي بروز ميكند.
رابعاً، هر رفتاري براي كودك نتيجهاي دارد و اين نتيجه باعث تكرار آن رفتار ميشود.